Горінчівська сільська територіальна громада
Хустський район, Закарпатська область
Логотип Diia Герб України
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

Вузькоколійна залізниця Хуст-Медвежий

Вузькоколійна залізниця Хуст-Медвежий – одна з недіючих вузькоколійних залізниць в Україні (Горінчівська сільська територіальна громада Хустського району Закарпатської області).

Фото без опису

Історія будівництва

Мережа залізниць вузької колії в Закарпатській області виконувала роль промислового та під'їзного видів транспорту, а також роль транспорту загального користування.

Періодом найбільш бурхливого будівництва залізниць на території Закарпаття став кінець XIX ‒ перша половина XX століття. Швидкі темпи економічного розвитку Австро-Угорщини в другій половині XIX століття зумовили необхідність розвитку транспортної інфраструктури для інтенсивнішого використання природних ресурсів, насамперед в деревообробній та лісохімічній галузі. В 1872 році через територію Закарпаття пролягла ширококолійна залізниця Дебрецен-Сигіт, яка розширювала можливості вивезення промислової деревини та інших природних багатств в центральні та південні регіони Австро-Угорщини. Розширення ринку збуту спричинило відкриття нових тартаків на теренах краю та стрімке зростання обсягу вирубок лісу. Однак ліси, які знаходились в низинній частині Закарпаття і прилягали до основних транспортних магістралей, на кінець XIX століття були практично вирубані. Тому нові лісорозробки відкривалися, як правило, у віддалених гірських місцевостях. Найбільш ефективним видом транспорту для вивезення деревини з важкодоступних місць виявилися вузькоколійні залізниці.

Фото без опису

В 1897-1911 роках між селами Горінчово та Монастирець функціонувала так звана «конка» – лісова вузькоколійна залізниця, на якій вантажні перевезення здійснювались за допомогою кінної тяги. Спочатку на залізниці експлуатувалось 10, а згодом 14 вантажних вагонеток. Довжина колії становила всього 2 км.

Це була приватна залізниця, яка використовувалась як під'їзний транспорт ‒ від приватного підприємства до залізниці загального призначення.

Фото без опису

Вузькоколійна залізниця завдовжки 9 км та з шириною колії 760 мм була побудована в 1914 році. Пізніше колія була подовжена до 26 км.

Лінія починалась біля колій ширококолійної залізниці Чоп-Ясіня, на відстані 1,7 км в західному напрямку від міста Хуст. Колія прямувала на північний-схід сільськогосподарським регіоном, живописним правим берегом річки Ріка. Залізниця проходила повз села Іза, Кошельово та Липча. На північ від села Горінчово, біля злиття річки Чеховець з Рікою, вона повертала у вузьку долину. Ріки. Далі колія пролягала вузькою дорогою ліси повз православний монастир XIV століття, який дав назву селу Монастирець. Закінчувалась лінія в урочищі Медвежий (382 м), де були лісосіка та поселення лісорубів. Залізниця використовувалась для перевезення деревини з урочища Медвежий до широкої колії поблизу Хуста.

Фото без опису

На сьогодні залізниця Хуст-Медвежий повністю демонтована, залишились незначні сліди колії. Коли припинила роботу вузькоколійка, відомостей немає.

Коли припинила роботу вузькоколійка, відомостей немає.

Рухомий склад

З самого початку на залізниці експлуатувались локомотиви на паровій тязі. Зокрема, в Хуст був доставлений локомотив заводу «Krauss» (з Мюнхена) з фабричним номером 6186, вироблений 1909 року.

16 грудня 1929 року на залізницю був доставлений паровий локомотив берлінського заводу «Orenstein & Koppel» з фабричним номером 1218, виготовлений у 1903 році.

17 квітня 1930 року – локомотив заводу «Henschel & Son» (з Каселя) з фабричним номером 21692, виготовлений у 1930 році.

Фото без опису

Фото без опису

Код для вставки на сайт

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь