Вузькоколійна залізниця Хуст-Медвежий
Вузькоколійна залізниця Хуст-Медвежий – одна з недіючих вузькоколійних залізниць в Україні (Горінчівська сільська територіальна громада Хустського району Закарпатської області).
Історія будівництва
Мережа залізниць вузької колії в Закарпатській області виконувала роль промислового та під'їзного видів транспорту, а також роль транспорту загального користування.
Періодом найбільш бурхливого будівництва залізниць на території Закарпаття став кінець XIX ‒ перша половина XX століття. Швидкі темпи економічного розвитку Австро-Угорщини в другій половині XIX століття зумовили необхідність розвитку транспортної інфраструктури для інтенсивнішого використання природних ресурсів, насамперед в деревообробній та лісохімічній галузі. В 1872 році через територію Закарпаття пролягла ширококолійна залізниця Дебрецен-Сигіт, яка розширювала можливості вивезення промислової деревини та інших природних багатств в центральні та південні регіони Австро-Угорщини. Розширення ринку збуту спричинило відкриття нових тартаків на теренах краю та стрімке зростання обсягу вирубок лісу. Однак ліси, які знаходились в низинній частині Закарпаття і прилягали до основних транспортних магістралей, на кінець XIX століття були практично вирубані. Тому нові лісорозробки відкривалися, як правило, у віддалених гірських місцевостях. Найбільш ефективним видом транспорту для вивезення деревини з важкодоступних місць виявилися вузькоколійні залізниці.
В 1897-1911 роках між селами Горінчово та Монастирець функціонувала так звана «конка» – лісова вузькоколійна залізниця, на якій вантажні перевезення здійснювались за допомогою кінної тяги. Спочатку на залізниці експлуатувалось 10, а згодом 14 вантажних вагонеток. Довжина колії становила всього 2 км.
Це була приватна залізниця, яка використовувалась як під'їзний транспорт ‒ від приватного підприємства до залізниці загального призначення.
Вузькоколійна залізниця завдовжки 9 км та з шириною колії 760 мм була побудована в 1914 році. Пізніше колія була подовжена до 26 км.
Лінія починалась біля колій ширококолійної залізниці Чоп-Ясіня, на відстані 1,7 км в західному напрямку від міста Хуст. Колія прямувала на північний-схід сільськогосподарським регіоном, живописним правим берегом річки Ріка. Залізниця проходила повз села Іза, Кошельово та Липча. На північ від села Горінчово, біля злиття річки Чеховець з Рікою, вона повертала у вузьку долину. Ріки. Далі колія пролягала вузькою дорогою ліси повз православний монастир XIV століття, який дав назву селу Монастирець. Закінчувалась лінія в урочищі Медвежий (382 м), де були лісосіка та поселення лісорубів. Залізниця використовувалась для перевезення деревини з урочища Медвежий до широкої колії поблизу Хуста.
На сьогодні залізниця Хуст-Медвежий повністю демонтована, залишились незначні сліди колії. Коли припинила роботу вузькоколійка, відомостей немає.
Коли припинила роботу вузькоколійка, відомостей немає.
Рухомий склад
З самого початку на залізниці експлуатувались локомотиви на паровій тязі. Зокрема, в Хуст був доставлений локомотив заводу «Krauss» (з Мюнхена) з фабричним номером 6186, вироблений 1909 року.
16 грудня 1929 року на залізницю був доставлений паровий локомотив берлінського заводу «Orenstein & Koppel» з фабричним номером 1218, виготовлений у 1903 році.
17 квітня 1930 року – локомотив заводу «Henschel & Son» (з Каселя) з фабричним номером 21692, виготовлений у 1930 році.